بستن تنگه هرمز توسط ایران و واکنش غرب
 
قرارگاه شهید فهمیده
معرفتی،سیاسی،شهید پژوهی
 
 

این تهدید ایران واکنش‌های جالبی را از سوی غربی‌ها به دنبال داشت. یکی از مقامات نظامی آمریکا عنوان کرد که آمریکا این عمل را تحمل نمی‌کند. نامزد جمهوریخواه هم گفت که این به منزله اعلام جنگ است. بعضی کارشناسان آمریکایی و اروپایی هم گفتند ایران «نمی‌تواند» این کار را انجام دهد. برخی کارشناسان دیگر هم برای اینکه بتوانند از بار این تهدید ایران بکاهند عنوان کردند که اصلا این تنگه هرمز که می‌گویند آنقدرها هم مهم نیست! اما تنگه هرمز مهمتر از این حرفها بود که بشود با این اخبار تبعات ناشی از تهدید ایران را نادیده گرفت.



در این نوشتار سعی بر این است که تعدادی از اظهارنظرها درجهان درباره تبعات بستن تنگه هرمز ارائه شود:



اداره اطلاعات انرژی آمریکا هشدارداد که بستن تنگه هرمز از سوی ایران موجب افزایش قیمت انرژی درجهان خواهد شد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال: به دنبال تهدید تهران به بستن تنگه هرمز در صورت اقدام آمریکا و اروپا به اعمال تحریم علیه صنعت نفت ایران، اداره اطلاعات انرژی آمریکابا تاکید بر مخاطرات مربوط به این موضوع روز جمعه اعلام کرد: درسال ۲۰۱۱ بیش ازسال‌های دیگر نفت از تنگه هرمز عبورکرده است از این رو هر نوع مسدود شدن این راه دریایی می‌تواند به افزایش شدید قیمت انرژی منجرشود.



مقامات اداره اطلاعات انرژی آمریکا درگزارشی که روز جمعه منتشرکردند، گفتند روزانه به طورمتوسط ۱۷ میلیون بشکه نفت ازتنگه هرمز درسال جاری عبورکرده است که بیشترازمجموع ۱۵.۵ میلیون بشکه درسال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بوده است.



در این گزارش آمده است: تهدیدهای تهران درباره بستن تنگه هرمز یکی از عوامل افزایش قیمت نفت از ۷۶ دلار در هر بشکه در ماه اکتبر به حدود ۹۹ دلار در هربشکه در روزجمعه است.



پایگاه تحلیلی «مالزیناینسایدر» هم درگزارشی بااشاره به اینکه بازی با کارت تنگه هرمز به نفع ایران تمام خواهدشد، نوشت: نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند تنگه هرمز را همانند کوبا در بحران موشکی سال ۱۹۶۳ محاصره کند.



این پایگاه با بررسی تهدید ایران مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز و توانایی ایران دراجرای آن نوشت: طبق گزارش وزارت انرژی آمریکا، تنگه هرمز یکی از مهمترین شاهراه‌های اصلی نفتی جهان است.



ایران دارای ۲۳ زیردریایی،بیش از ۱۰۰ قایق جنگی ساحلی و دارای یک ناوگان ساحلی(ناوگان پنجم) با بیش از ۲۰ کشتی جنگی است.



استفاده ازتانکرهای نفتی کوچک واستفاده ازخط ساحلی نزدیک به عمان برای انتقال نفت نیزهزینه انتقال وجابجایی نفت رابسیاربالاخواهدبرد.



کارشناس روس و مدیر مرکز تجزیه و تحلیل تجارت جهانی سلاح معتقداست که ایران هم تجربه و هم تسلیحات نظامی کافی برای بستن تنگه هرمز را دارد و در صورت لزوم با تجهیزات موشکی خودمی‌تواند آسیب جدی به دشمن وارد سازد.



به عقیده کارشناسان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش خواهد یافت و مشکلات بسیاری را برای اقتصاد آسیب دیده جهان به وجود خواهدآورد.



«ایگورکاراتچینکو» مدیرمرکز تجزیه و تحلیل تجارت جهانی سلاح در مسکو گفت: ایران هم تجربه و هم تسلیحات نظامی کافی برای بستن تنگه هرمز را دارد. ایران اگر در منطقه تنگه هرمز یک حصار مین به‌ وجودآورد، می‌تواند در عرض چند ساعت به چندین تانکر نفتی درحال عبور از منطقه آسیب جدی وارد کند.



به گفته این کارشناس، البته مین‌گذاری تنها روش برای بستن این شریان مهم نفتی نیست. ایران دارای قایق‌های تندروی نظامی در ناوگان دریایی خود است که با مجهز بودن به موشک‌های ضدکشتی توان نبرد دریایی وآسیب رساندن جدی به کشتی‌های نظامی وتجاری بزرگ حاضر در منطقه را دارند.



کاراتچینکو افزود: علاوه براین ارتش ایران دارای موشک‌های ضد زیردریایی «صاعقه»هم هست که مشابه نمونه‌های روسی این نوع تجهیزات نظامی است وتوان رزمی ناوگان دریایی این کشور را افزایش داده است. ضمن اینکه در سواحل ایران درتنگه هرمز موشک‌های ضدکشتی تولیدی چین هم مستقر شده‌اند ودرنهایت ایران دارای تعداد زیادی موشک ساخت داخل هم می‌باشد.



وی درعین حال بااشاره به روحیات وتمایلات میهن‌پرستانه ایرانی‌ها،افزود: برای مثال نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با وجود تامین مالی گسترده، تجهیزات نظامی مجهزی دراختیار دارد ونیروهای آن کاملا قادرهستند تا دست به عملیات «کامیکادزه» ژاپنی‌ها(منظور وی عملیات استشهادی بوده است) در زمان جنگ دوم جهانی بزند وآسیب جدی به دشمن وارد سازد.



تلویزیون ملی چین هم بااشاره به برگزاری رزمایش درتنگه هرمز توسط ایران اعلام کرد که این کشور ضمن نمایش قدرت، در واقع قدرت نفوذ خود را در برابر غرب به نمایش گذاشته است.



پایگاه خبری «تلویزیون ملی چین» درگزارشی باعنوان «قدرت نفوذ ایران در برابر وابستگی نفتی غرب» نوشت که ایران درحالی شنبه گذشته رزمایش ۱۰ روزه‌ای را در تنگه هرمز واقع درخلیج فارس آغازکرد که می‌کوشد با این اقدام قدرت نفوذ بالای خود را در برابر وابستگی نفتی غرب به نمایش بگذارد و این اقدام درشرایطی که تنش میان کشورهای غربی و ایران بالا گرفته، از اهمیت خاصی برخورداراست.



تلویزیون ملی چین درادامه افزود که ایران پیش از این هم در موارد مشابه و زمانی که آمریکا اقدام به اعمال تحریم ایران کرد، به جنگ قدرت دست زده بود و کارشناسان بر این باورند که غرب هرگز ازلحاظ نظامی با ایران روبه‌رو نخواهد شد تا زمانی که ایالات متحده آمریکا همچنان با پیامدهای حضورنظامی درعراق و افغانسان دست به گریبان است و کشورهای اروپایی نیز با بحران حاد بدهی‌ها مواجه هستند.



همچنین تصمیم ایران مبنی بر برگزاری چنین رزمایشی یک روز پیش ازشروع تعطیلات کریسمس اقدامی تصادفی نیست ونشان دهنده توانایی ایران در دست گذاشتن برنقطه ضعف‌های غرب دارد.



مارکت ‌واچ، از نشریات اقتصادی غربی که به تحلیل بازارهای جهانی می‌پردازد، درگزارشی از هراس غرب از مانور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآب‌های منطقه‌ خبر داد.
 

 

نویسنده:سید شهاب الدین رضوی راد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:بستن تنگه هرمز,رزمایش ولایت 90,افزایش قیمت نفت, :: 10:31 :: توسط : برو بچ قرارگاه شهید فهمیده

درباره وبلاگ
سلام به همه ی دوستان.من علی هستم.دوباره برگشتم.ولی با توجه به بعضی مسایل،این وبلاگ دیگه برای خودمه و برای انجمن نیست.با مطالب جدید منتظرمون باشید.راستی نظر یادتون نره هاااا.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قرارگاه شهید مطهری(معرفتی،سیاسی) و آدرس mssh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 13
بازدید کل : 9430
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید